W dniach 13-15 września 2020 udało nam sie po raz kolejny zgromadzić uczestników projektu w celu podsumowania dotychczasowych osiągnięć i wymiany doświadczeń. Omówiliśmy sukcesy i porażki, zaawansowanie procesu konwersji i certyfikacji w poszczególnych gospodarstwach oraz najważniejsze zagadnienia agrotechniczne z którymi przyszło im się borykać w 2020 roku. Tak jak zwykle niezastąpionym ekspertem w dziedzinie uprawy i ochrony warzyw ekologicznych była Beata Studzińska. 

Ponadto, połowa szkolenia była poświęcona marketingowi warzyw ekologicznych, szczególnie w sieci. Na życzenie uczestników, omawialiśmy też techniczne, formalno-prawne i finansowe zagadnienia dotyczące zakładania sklepów internetowych i sprzedaży on-line.

Gościlismy w tym celu handlowca ze znajdującej się w pobliżu Farmy Świetokrzyskiej. Farma jest największym aktualnie producentem warzyw ekologicznych w Polsce, jak również coraz większej gamy interesujących przetworów. Sprzedaje swoje produkty w takich sieciach handlowych jak LIdl czy Carrefour, ale posiada również własny sklep on-line. Dowiedzieliśmy się przy tym że istotnym narzedziem promocji jest nie tyle blog na stronie, ale przede wszystkim profil na Instagramie. 

O podstawach technicznych zakładania sklepów opowiedział nam specjalista od IT.  W dobie kryzysu, wiele biznesów przenosi się do sieci, a klienci mają coraz mniejszy opór przed zamawianiem towaru w ten sposób. Koszty założenia sklepu są w tej chwili coraz mniejsze ze względu na wiele gotowych platform, które nie wymagają stawiania całej strony od podstaw. Najbardziej popularnym i przyjaznym użytkownikom systemem jest prawdopodobnie Woo commerce, który działa na wordpressie a więc wymaga nieiwelu umiejętności technicznych. Wykupując domenę i miejsce na serwerze, można również  wykupić pakiet do uruchomienia własnego sklepu wraz z pomocą techniczną. zapraszamy do zapoznania się z prezentacją tutaj ecoomerce_prezentacja2

O swoim bogatym ponad dziesięcioletnim doświadczeniu w zakresie sprzedaży produktów ekologicznych przez internet opowiadał również Jan Czaja. Jako jeden z pierwszych na rynku uruchomił portal "paczka od rolnika" w ramach lokalnego stowarzyszenia oraz Lokalnej Grupy Działania. Oprócz kwestii technicznych które dzisiaj nie stanowią problemu, to raczej logistyka, kwestie prawne oraz umiejętność współpracy i komunikacji z klientem wydają się kluczowe w prowadzeniu tego typu przedsięwzięcia. Zobacz tutaj prezentację nt. paczki od rolnika  Prezentacja_Jan_Czaja_15092020

Chociaż grupa była niewielka, spędziliśmy czas bardzo intensywnie. Dziękujemy za gościnę Zajazdowi pod Jarem w Bałtowie, który zapewnił przyjazną atmosferę i dobre jedzenie, na to niestety już ostatnie szkolenie projektowe. 


 

Dodaj komentarz