W czerwcu 2020 w ramach monitoringu efektów projektu "Go Agri BIO" odwiedziliśmy gospodarstwo Jakuba Chudzika w województwie świętokrzyskim. 

Po ukończeniu studiów ekonomicznych w Warszawie, Jakub przejął gospodarstwo po dziadkach. Cała wielopokoleniowa rodzina nadal jest zaangażowana w bardzo zróżnicowaną produkcję. 

Gospodarstwo uprawia warzywa, hodowane jest bydło mięsne, produkowany miód, jajka, posadzono również sad owoców dawnych odmian w ramach innego projektu realizowane wspólnie z Fundacją AgriNatura. W sadzie znajdują się grusze, jabłka, śliwy. Co ciekawe w międzyrzędziach uprawiane sa w tym roku ziemniaki. Wydaje się to nie przeszkadzać ani drzewom ani ziemniakom które w czerwcu prezentowały sie bardzo ładnie.  

Główne warzywa uprawiane w tym roku po za ziemniakami, to dynia hokkaido i dynia piżmowa. Pestki dyni będą przerabiane na olej w tłoczni zakupionej dzięki dofinansowaniu uzyskanemu z Fundacji Carrefour. Jakub testuje również produkcję oleju lnianego i rzepakowego. Być może już w 2021 roku bedzie on dostępny w sprzedaży, na razie zaopatruje rodzinę i znajomych. Jak mówi sam gospodarz, smak i zapach oleju tłoczonego na zimno jest nieporównywalny do wszelkich przemysłowych rafinowanych produktów.  

Inne warzywa w niewielkich ilościach (sałaty, korzeniowe itp.) przeznaczone sa do sprzedaży bezpośredniej i na własny użytek. Jakub na razie uczy się i eksperymentuje, zainteresowany jest również produkcją serów. Pomimo na razie niezbyt dużej produkcji, czuć pasję i zaangażowanie. Jest przedstawicielem młodego pokolenia rolników, którym nie obce są nowe technologie oraz nie obawia inwestować i korzystać z różnych form wsparcia finansowego. Nie straszny mu również gąszcz przepisów. Rolnictwo ekologiczne to świadomy wybór. 

Po za konkretnym wsparciem finansowym, Jakub najbardziej docenia kontakty i wymianę doświadczeń z innymi rolnikami, oraz konkretną wiedze agrotechniczną uzyskaną dzieki udziale w projkecie "Go Agri BIO". Po udanym procesie konwersji, gospodarstwo powinno uzyskać certyfikat ekologiczny już w lipcu tego roku, co pozwoli jesienią na sprzedawanie produktów z logo zielonego listka. Życzymy dalszych sukcesów! 

Dodaj komentarz